Memaparkan catatan dengan label random. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label random. Papar semua catatan

Rabu, 26 Ogos 2015

Tempat Lepak

Bila aku free2 time takde keje or tgh pending client confirmation, aku suka buka Quora. Aku terlalu suka lepak sana sampai aku buka banyak akaun, entah sebab apa. Tapi last2 aku commit nak lepak sana aku delete tinggal satu je. Berjinak2 since 2013 and commit since 2014.

Aku bukan nak promo Quora kat sini. Tapi bagi aku, elok la kalau orang2 Malaysia ni singgah Quora dari duk berfacebook. Facebook ni penuh sangat dengan fitnah. Dengan perkongsian yang tak mendatangkan faedah. While Quora adalah jawapan2 intellectual bagi soalan2 yang kadang2 sangat bodoh. Kat mana dalam dunia ni kita nak dengar wisdom orang2 terdahulu? Atau pengalaman harian orang2 Gaza. Atau nak dengar pengalaman cinta unmarried retired Hollywood actor masa zaman golden age dulu. Kat Quora la. Even nak baca perspective banduan atau seorang psycopath pun tak mustahil kat Quora. Saintis, engineer, astronauts, semua ada. Dan semua tak lokek kongsi pengalaman hidup dan jawapan2 terhadap soalan yang ditanya. Diantara rich and famous yang aktif kat Quora adalah Jimmy Wales (founder Wikipedia), bini Elon Musk (Tesla), Obama, even kakak Mark Zuckerberg pun ada x silap. Kalau Bill Gates ada, aku dengan senang hati akan follow.


Cool giler kot. Hans Zimmer jawab soalan sendiri. Kenal Hans Zimmer? Dia composer terkenal kat Hollywood. Titanic punya soundtrack, dia la yang bikin. Seronok sebenarnya bila baca cara orang2 hebat ni bekerja. Sebenarnya, diorang pun macam kita. Tapi kerja lagi kuat la.

Tapi yang aku paling suka kat Quora ni adalah jawapan2 camni:

Nice!
check out Quora tau.

Rabu, 25 April 2012

Nobody said it was easy. But i had fail.


aku tahu. lagu lama.
tapi baru sekarang aku menghayati lirik dia. nak terburai air mata.

Rabu, 18 April 2012

how?

there are two things that bother me the most.

1. day by day, nothing seems to change

2. years back, everything's different

if there's no change, how can it be so different??

Isnin, 2 April 2012

Kucing dan komitmen dua benda berbeza tapi berkaitan

ahad lepas, subuh, mak aku menjerit2 masuk bilik aku. terkejut beruk aku bila dikejutkan dengan cara yang tak munasabah begitu. separa sedar, aku dengar mak aku mengadu dia terkejut + bangun2 dengar bunyi dalam almari dia + buka almari ada mata. huh! ngeri...ngeri...

tapi aku masih melekat kat katil. ipoi tak sedar diri langsung. apa pun pasalnya, aku tak berminat nak bangun. lagi2 lah aku tgh uzur ni.

"CEPATLAH BANGUN!!!! ada kucing dalam almari mak..."
"kucing mana plak?" (bila plak kitorang membela ni)
"cepatlah tengok...ada banyak..."
"bila masuknya?"

jangan salah anggap, aku bukanlah rajin sangat nak buat sesi soal jawab ngan mak aku...aku cuma amik masa supaya mak bosan dan tak suruh aku bangun. mak aku ni kuat drama, kadang2 dia saje je, bukan ada mende pun.

"mak rasa dia beranak kat dalam tu la.."

tetiba mata aku jadi cerah. tak tipu. terbayang-bayang ke-cute-an anak2 kucing menari depan mata ni. terus aku bangun.

sekali aku masuk bilik mak, dah ternganga almari dia. ada mak kucing dan anak-anaknya. mak aiii. comel gila. terlupa kejap aku alah ngan bulu dia. sebenarnya aku lagi alah ngan anak kucing baru beranak.

aku mencangkung depan almari tu. tengok kucing-kucing tu. ada 4 ekor anak kucing. tiba-tiba mak aku hulur besen. terkejut aku jap. bukan apa. mak bagi besen basuh sayur. ada la besar periuk kecik tu.

"masukkan dalam ni."
"muat ke mak?" nak tergelak aku.
"anaknye je la. mak nye x payah."

aku pun cuit-cuit la anak kucing tu. testing. kot2 la mak dia marah nanti dia ngap tangan aku.

"apa yang ko terkial2 tu. CEPATLAH amik. pegang!!!!"
terkejut aku. lagi terkejut dari kemungkinan kucing tu ngap tangan aku.

aku pun amik le sekor2. masukkan dalam besen. macam orang pilih ikan nak buat ikan bakar je rupanya.cepat2 aku lari keluar, takut mak kucing tu kejar nanti dia ngap kaki aku pulak. imaginasi sungguh aku ni.

"KELUAR! KELUAR!"

la..mak kucing tu statik x nak gerak. berangin la mak aku. bukan berangin je, dah berapi dah. tengok2 dia kejar kucing tu ngan penyapu lidi. lari hilang,lesap terus kucing tu. comel anak kucing tu. bersih je.so aku main-main la kejap. pastu aku masuk, layan internet jap.

kucing tu sebenarnya kucing jiran aku. tapi jiran aku cam bela tak bela je. sian aku tengok.

aku dah ke Shah Alam pagi ni. rindu la plak. sekali ipoi cakap, mak aku bagi green light suh bela.

tiba-tiba aku rasa tak nak. memang aku tak nak pun.

aku rasa aku memang ada masalah dengan komitmen la. even perkara tu aku sangat suka, aku prefer kalau aku tengok dari jauh je. mungkin sebab banyak kali, perkara yang aku suka, tak lama dengan aku. i just don't want to feel connected. it's easier to move on.

tak sabar nak balik weekend ni. mesti dah gemuk macam ipoi. haha

Rabu, 28 Disember 2011

soalan tentang jodoh

seharian penat berjalan, aku cuti. demam sudah kebah. baru ada peluang mengadap kerja2 terbengkalai. nampaknya cuti tahunan aku takkan menjadi cuti. mak aku plak dok mengadap keledek rebus. hari hujan.

mak: [polan bin polan] tak contact ko dah ker?
aku: baru ni ada dia contact. tapi aku tgh bz. x sempat nak layan lama.

oh yer. "dia" tu sahabat aku. yang aku dah kenal lama sangat. gila punya lama. kiranya, kalau ada la yang namanya kawan, dia la kawan yang paling lama aku kenal. mak bapak dia suka kat aku. nak aku jadi soulmate anak dia. TAPI... bukan aku tak suka, aku suka, sebagai sahabat, tak lebih dari tu.

mak: ko ni cari-cari x jumpa, entah2 dia tu jodoh ko.
aku: klo dia, lambat lagi la.
mak: klo org lain, cepat sket la?

aku pandang dalam-dalam muka orang tua aku. mulut dia penuh mengunyah keledek. aku tak berapa faham soalan yang last tu. aku agak dia sebenarnya tengah menyindir.

salah ke jawapan aku?

Selasa, 20 September 2011

hidup ni kelakar kadang-kadang

pergi pasaraya besar. tapak tangan hampir biru dengan senarai belian.
paperless kononnya.
angkut troli.
barang tu mahal, barang ni takde, barang tu ada paket besar sahaja.
ah...keluar kaunter ada 2 3 barang jer.

pergi pasaraya besar. nak beli sikit je.
amik bakul.
ok, semua dah ada.
eh, alamak. syampu dah habis, mandian pun tinggal sikit.
eh jap2. softlan botol besar ada diskaun, la sampai esok jer?
arghhh....keluar kaunter nak tercabut tangan.

kelakar kan?????!!!

Isnin, 19 September 2011

Tips untuk tahu ada dara ke tak.

satu pagi yang hening. tatkala hujan masih lebat. sms dari adik kesayangan aku masuk menerjah kotak mesej.

"Woit..weh ko bz?"

"Nape?"

"Xdpe la"

"Duit x cukup ker?"

"Dak aih. ada ag"

"Dah tu? Bosan?"

"Smlam dowg ckp pasal kalO 2mit kaki merah still de dare.. tpi 2mit aku x..aku ris0"

*aku tak balas...

"Aku sedih r. Huhu"

"Kemana dara ko?"

"Ha, mane aku taw. abis aku xbleh stdy."

"Bulls**t ah...sape ckp? doktor?"

"Kawan aku la..dowg kte dak laki tg0k c2 nk taw...huhu"

"X la..aku rasa dorg lg suka usha muka.."


p/s: aku tak pernah ada masa sembang psl benda2 camni when i was a student. kitorg sembang psl Artificial Intelligence.

Rabu, 14 September 2011

Isnin, 12 September 2011

dunia mukabuku: dia dan dia

aku bukak fesbuk.
aku g kat kotak carian.
aku taip "z".
profile dia keluar kat list.
aku tatap sekejap.
eh.
profile dia pun keluar kat list bawah profile dia.
asal keluar profile dia ni, bukan kawan aku.

aku tekan backspace.
semua hilang.

tenang.

Jumaat, 15 April 2011

i said...

today

if u meet a stranger...
start out with positive perspective...
smile and treat them wisely...

coz u'll never know how important that person might be...

someday

Rabu, 2 Mac 2011

dah besar pon homesick

baru 3 hari berpisah dengan mak, aku dah kangen sangat.

x sangka, homesick lagi aku ni. iya2. x seswai la. aku dah 24 kot. nak kata aku ni bergantung sangat ngan mak aku, x la jugak. rasanya mak aku lagi bergantung kat aku....

oh, maybe aku risaukan mak aku. eh ye ker? aku rasa dia ok jer.

duk menghitung hari nak balik kampung.

p/s: mengalahkan budak kecik. isk3.

Isnin, 20 Disember 2010

gado2 comel

kanak-kanak comel kan? semuanya kecil. tangan kecil...muka kecil...mulut kecil...

tapi bunyi banyak...aku suka gaduh dengan diorang. seronok. ni aku baru bergaduh dengan babyboo (panggilan je bukan nama sebenar)

babyboo: KAK LIZA!!!!!!!!!!!!!! KENAPA KOMPUTER KITA PADAM???!!!

serius macam guruh... terkejut aku... budak2 lain pun terkejut...semua pandang babyboo...

babyboo: kenapa padam komputer kita?! kita dah sampai tingkat 5 (ntah game apa yg dimainnyer)...penat tau... (ader aura nak menangis disitu...)
aku: APER????
babyboo: ~~~mengulang balik ayat dia tadi~~~

aku: bukan akak la... xde makna nak kacau kau baby... (merujuk kepada kuasa aku yang membenarkan aku close mana2 app dari komputer Admin)

babyboo: habis tu kenapa mati?
aku: mati???

baby diam menunggu bicara aku...budak lain yg xde keje pun sama...
tiba2 aku blur~~~

aku: PADAN MUKA!
babyboo: waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

Isnin, 13 Disember 2010

Fenomena lelaki korea

Dalmation (adik aku sure mengamuk aku kutuk dorang)

semenjak cuti semester universiti bermula awal November lalu. adik aku di rumah. kejenyer asik dok mengadap laptop je. mak tak betah tengok modem berkelip-kelip. kejap2 berperang dengan adik. namun belum sampai tahap mak offkan mende alah tu. mak takut. yelah, aku pon takut dowh. bayangkan dia tgh mendownload. nak mampus?

ye. adik aku mengadap laptop tu bukan buat keje berfaedah pon. menonton cerita korea. tak kisah lah filem, drama, game show, MV... semualah. adik aku perempuan. normallah. kadang2 dia bawak kroni dua tiga orang (yang kejenyer juga mengadap laptop). kadang2 gamat ruang tamu umah aku bila dorang bincang pasal citer2 korea ni. serius nak mampus. macam bincang macamana nak gugurkan bom atom. maka, aku selalu duk dapur or terperap bilik je.

bercakap pasal korea, punya hebatlah influence dorang ni ke atas adik aku. sampaikan adik aku yang memang tak amik tau pasal dunia sekeliling, boleh terangkan kenapa korea utara serang korea selatan dengan details dan emosinyer.

hmm... aku bukan tak suka dia suka korea. aku pun suka. dulu lah. masa lelaki2 korea ni serupa lelaki. maksud aku, muka2 yang selalu berlakon drama, filem, mmg muka lelaki sejati. tapi sekarang? kenapa aku tengok dah jambu sesangat lelaki dia. mana peginyer lelaki2 macam lee dong gun, kwang sang woo, bae yong jun,...ha...sape lagi? Won Bin...

kenapa lelaki korea yang mendominasi tv skang ni semuanya kulit mulus, kurus kering dan.... suka pink.

tu...yang berlakon Boys Over Flower tu.. Jun Pyo. adoyai... baju2 dia kalah Katy Perry. Katy Perry lagi maskulin.

belum citer MV band korea ni lagi. terkepit2. Apa dorang ni pinjam koreografer Wondergirls kerrrrr? menjadikan aku segan silu nak tonton mereka.

Segan lah. Pasal aku lagi ganazzz.

p/s: teringat 1 game show di Hong Kong mengulas fenomena ni : Lelaki bagaimana yang menarik minat wanita zaman sekarang? Lelaki korea: berkulit putih dan sangat kurus. Hingga bila wanita melihat mereka, terus terbit perasaan ingin melindungi. Wau!

Isnin, 25 Oktober 2010

kejadian semalam

ada org suruh aku update blog. pasal peristiwa semalam. di kapar. aku malas.


ok, sekian sahaja.

Isnin, 18 Oktober 2010

Owh no! Cikaboom Calar

(bosannya...)

semalam dalam segala macam kekusutan. kereta kena calar. well, accidently tercalar. teringat abang aku tampar anak dia masa calarkan keta. takkan aku nak tampar jugak. ni anak orang. maka, aku bernafas dalam2 dan berfikir2 kos membaikpulih. walaupon xde idea. aku nyanyi2 sket. menghilangkan gundah. gila sekejap aku rasa.

balik kerja aku masuk keta x tengok2 lagi dah. sekejap je rasa dah sampai umah.

sampai rumah capai tuala dan gosok dengan car shampoo. LUCKILY hilang hitam2 tuh. tinggal nampak x nampak je. Bubuh wax tebal2. G mandi. Sembahyang. Pastu gosok wax yang dah kering tu. LUCKILY calar tinggal samar2 je. Alhamdulillah.

Pergi kerja mak tanya apa nak buat kalau budak tu ada. aku jawab nak cekik dia.

Nasib x datang. Well, takkan nak datang.

Jumaat, 17 September 2010

high makan kuih tak henti2

lebih seminggu bercuti. mula bekerja hari ini.

tiada apa yang menarik raya ini untuk dikongsi. even gambar. kenapalah aku tak fotogenik.

depan ofis ada kucing mati. busuk. aku bayangkan diri sendiri bersihkan bangkai kucing tu. oh tidak. susah. maka aku masuk terus buat bodoh.

pagi-pagi tadi aku terbaca artikel di Yahoo Featured. The Idler - how to be happy doing nothing. aku x dpt provide link. di mana ntah aku baca. aku selalu takde benda nak buat. boring. aku rasa bersalah. padahal, happy sangat ke jadi busy. lepas ni aku tak kisah.

i am lucky and got money. n i should be happy.

p/s: kucing tu selamat di"mansuh" oleh rakan sekerja.

Khamis, 19 Ogos 2010

test IQ anda

download fail ini. Credit to Danya.

Challenge of Math and Your Mind……….

Some people say:

If you are engineer, you can solve this within 3 minutes; If you are
architect, you may need 3 hours;
If you are doctor, you may need 6 hours; If you are accountant, you may
need 3 months;
If you are lawyer, you may not get the answer forever……….…

Is it true???

Try to find the number in “?” symbol, this is the answer to open the
attachment.

|---+----+----+------+------|
| 2 | 3  | 4  |  15  |  12  |
|---+----+----+------+------|
| 3 | 4  | 5  |  28  |  20  |
|---+----+----+------+------|
| 4 | 5  | 6  |  45  |  30  |
|---+----+----+------+------|
| 5 | 6  | 7  |  66  |  42  |
|---+----+----+------+------|
| 6 | 7  | 8  |  ?   |  56  |
|---+----+----+------+------|

Answer is the password to open the attachment. Once you get it, please add
your name inside and forward to your friends.

p/s : i get it right within 5 minutes. what about you?

Isnin, 16 Ogos 2010

Makna Nama

Masa sekolah rendah dulu, ustad aku pernah tanya makna nama aku. Aku tak tahu. Aku balik tanya mak aku, dia pun tak tahu. Ayah aku? Huh! dia kata dia letak pasal nama tu popular (time tu la). Jadi selama bertahun-tahun, aku tidak tahu makna nama aku sendiri.

Aku curious, tapi aku tak tau mana nak start. Masa itu ICT tak dominan. Maka ramai kawan-kawan yang jeles (ya, aku tau dorang jeles) suka2 hati bagi makna kat nama aku, dan semuanya memang memalukan. Bodoh. Mereka mempengaruhi budak-budak lain dengan menyatakan makna tu orang kuat agama kat kampung mereka yang cakap. Kuat agama apa? Islam? Tak mungkin. Nama aku bukan dari Bahasa Arab (serius aku jeles ngan orang yang namanya dari Bahasa Arab, at least aku rasa mak bapak mereka tengok kitab sebelum bagi nama). Bukan main bagi macam yang ayah aku buat.

Nama aku berasal dari perkataan Hebrew - Liza. Bahasa orang Yahudi. Bermakna My God is my vow. Bagi aku, maknanya baik. Aku harap setiap perkara yang aku cakap, adalah demi Allah. Ayah aku sempat bubuh Nor (Nur) kat depan. Bagus la tu, Arabic-Hebrew. Tu yang aku selalu ada split personality tu. Macam mana dua bangsa yang saling bermusuhan ada ada dalam nama aku. Haish.