Memaparkan catatan dengan label inspirational. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label inspirational. Papar semua catatan

Jumaat, 15 Februari 2013

Pesanan buat Ibu dan Bapa Muda

Kenapa ibu dan bapa muda? Sebab pesanan ni cam tak relevan untuk ibu bapa tua. Amekaw!

Aku perasan lama dah, tapi baru sekarang ni terkesan ngan situasi ni: anak-anak kecil seawal usia setahun jagung bermain gadget yang hebat2. Ipad la. Iphone la. Note, Galaxy, Universe, Mars even Pluto sekalipun. Ya, memang aku jeles, tapi itu bukan sebab utama aku terkesan dengan fenomena ini. Walaupun terkilan sikit sebab umur dah lebih suku abad tapi belum mampu memiliki mana2 telefon bijak.Takpe2.

My concern is, apa yang gadget2 ni ajar anak-anak ibu bapa muda ni. Sekarang korang akan fikir yang budak2 ni akan membesar dependent dengan teknologi2 ni sampai tak pandai berdikari. Betul! Lepas tu kekurangan ilmu pemikiran kreatif dan kritis sebab semua benda dah disenangkan. Manual tu satu teknologi asing kata mereka. Betul! Mereka tak pandai bersosial. Sebab asik mengadap gadget2 je. Yang part ni memang aku paling bengang sekali. Secara general. Bila hang out ngan member2 bertelefon bijak, tengah makan terutamanya, asik dok main telefon bijak. WT..? Baik aku dok umah makan megi tgk tv. Buat apa ajak aku kuar???? Or buat apa kuar bila aku ajak???? Grrrr.. menambahkan kejelesan aku jerrr...

Berbalik pada anak-anak ibu bapa muda. Concern aku yang paling utama adalah. Semua games dan app yang ada dalam tu: biasanya diciptakan dengan button atau function RESET. Sekarang korang nampak x bahayanya. Membiarkan anak-anak memanipulasi function ni dalam akal dorang setahun jagung adalah sangat bahaya tau x. Kenapa? Sebab sedar atau tak, dorang diajar, yang bila buat silap, takpe, reset, feel good, try lagi, salah lagi?, reset balik dan seterusnya. Budak2 kecik ni, mana2 perasaan feel good kat dorg akan tinggalkan kesan mendalam dalam diri dorang. Aku tau lah. pasal aku pernah kecik gak.

Amik analogi aku, dulu bapak aku ajar aku, apa2 pun tak leh bohong, even masa kecik mulut aku mak ai laser celupar nak mampus, demi prinsip kebenaran yang mak ayah aku pegang, orang mengata aku, mengata dorg x pandai ajar anak, dorang telan jer. Makanya, aku membesar dengan feel good saying the truth or showing shit face to the untruth. Jadi bila aku besar, bila aku tak boleh menipu, or kena pretend muka angel to the untruth, aku kena panic attack! Aku seboleh-boleh nak escape situasi tu untuk membenarkan feel good take place balik dalam life aku.

Jadi klo budak2 anak2 ibu bapa muda dah besar, lepas tu kekurangan ilmu berfikir kreatif dan kritis, selalu lah dorang wat silap, pastu camne nak reset life dorang balik. Yang tu aku tak tahu. Panic Attack la kot.Tapi dari setiap kesalahan yang dorang dah buat, kesannya?

Hidup ni bukan Try and Error and Reset yer. Maka lepas ni x yah bagi gadget tu semua. Bagi colouring book, sambung dot-dot book, menjana minda mereka. Sebab mereka kena fikir sebelum buat, sebab setiap kali salah, walau dah padam, tetap ada kesan. Itu pengajaran.

Lagipun di masa hadapan, mungkin bila manusia dah tak pandai mengaler dan melukis, sebab kecik2 melukis pakai gadget, anak2 korang boleh wat banyak duit dengan wat2 artwork handmade. wahaha...

Rabu, 2 Januari 2013

Azam 2013

aku nak cuba sesuatu yang baru tahun ni. tahun-tahun lepas, macam2 azam aku letak. tapi...aku x ingat langsung kalau aku berjaya atau tak mencapai setiap satu darinya.

separuh dari tahun lepas memang azab dari segi kewangan. raya kemana, shopping toksah cerita. ikat perut gila-gila. pernah sekali aku nampak sorg parent ni belikan anak dia Dominos Pizza, tiba-tiba aku rasa nak menangis. Ya, aku ada duit, tapi semua duit tu duit ihsan keluarga yang aku kena jimat gila-gila. Dan sampai entri ni ditaip, aku masih menagih-nagih duit dari company aku; yang sebenarnya hak aku. Sedih woO. aku kiranya jatuh status fakir la sekarang ni. Ni status yang asnaf zakat tu yer. So, sesapa rasa duit banyak x tau nak bagi zakat kat sape, boleh bagi kat aku. Aku asnaf.

Jadi untuk tahun 2012 ni, priority aku cuma satu. DUIT! aku tak kisah pasal benda lain. pasal relationship ker, pasal berat badan ker, pasal apa-apa lah. aku nak cari duit banyak-banyak. Banyak-banyak-banyak....

Isnin, 23 Julai 2012

Selamat Datang Ramadhan

Dah 3 hari puasa. Tapi tak salah untuk aku ucapkan Selamat Datang kan? Dan Selamat Berpuasa korang...=)

Alhamdulillah... Despite hari yang kelam kabut Jumaat lepas (Malamnya adalah 1st Ramadhan) dimana aku kena ke KL untuk kerja luar. Dan masalah-masalah sistem yang aku fikir tak akan dapat disiapkan sebelum malam, isu-isu sistem dan server tu dapat disettlekan sebelum petang. Alhamdulillah...Alhamdulillah...

Bukan apa, aku dah janji dengan mak nak balik kampung petang tu, terawikh pertama dengan dia. Aku ingat memang aku takkan sempat. Agaknya Allah nak jugak aku balik. Maka, Dia permudahkan kerja kami. Dapatlah aku balik.

Mak agak terkejut aku sampai awal. Ye lah, siap je kerja pukul 4 tu, terus aku blah keluar dari KL. Itu pun dah start nak jammed. Mujur. Hujan lebat gila. Hujan rahmat menyambut Ramadhan. Hantar colleague balik ke ofis amik keta dia, terus aku pecut balik ke Sekinchan. Pukul 7 tepat, sampai rumah. Sigh, mujur juga. aku dari KL tadi tak solat asar pun. Mujur lagi. Sempat.

Sempat lah aku relax2 jap kat rumah. Tapi ada satu benda ni, aku perasan setiap kali Ramadhan. Bau Ramadhan. Sebab masuk je waktu maghrib Jumaat tu, aku macam dah dapat bau dia. Bukan bau bazar Ramadhan semestinya. Aku tanya mak aku. Dia kata, dia ada bau jugak. Bau "sejuk". Aku tak pasti kalau "sejuk" boleh dijadikan adjektif untuk bau, sama macam "manis" untuk rupa, tapi aku setuju ngan mak. Bau tu, memang bau sejuk. Bau nyaman, damai, tenang.

Aku bersyukur aku masih ada Ramadhan kali ni. Bila Ramadhan, biasanya aku ada semangat luar biasa sikit nak buat ibadah. Aku mengaku, aku sebenarnya agak malas nak gi solat terawikh. Kalau tak kerana mak paksa dan psiko aku, aku memang teramatlah kurang motivasinya nak ke surau. Tapi aku tak kisah pun, nak cakap aku tak ikhlas, cakaplah. Tapi aku harap Allah pandanglah ibadah aku yang tetap jugak pergi walau rasa nak merangkak bergolek punya malas. Ni aku risau bila balik rumah sewa ni, adakah aku akan mempunyai kekuatan yang serupa? Doakan aku ye korang.

Kalau mengaji. Aku suka. Kat tv pun banyak alunan ayat-ayat suci Al-Quran. So, macam feel tu dah ada, and klimaksnya bila baca surah2 Al-Quran. Aku kira, aku lebih banyak menangis masa baca Al-Quran dari berdoa lepas solat. Bila baca tu, kadang-kadang datang perasaan meruap-ruap nak masuk syurga, nak tengok Rasulullah, nak jadi buah hati Allah tapi lepas tu flashback balik masa silam, tengok diri sendiri, tengok balik perkara-perkara dunia yang aku tak lepaskan..hmm... layak ke aku? Titik-titik masa depan, jadi sedih pulak. Entah dosa apa pulak yang aku buat lepas ni. Berangan-rangan nak masuk syurga? Agaknya Allah tengah ketawa.

Aku harap Allah sentiasa lindungi aku, sayangkan aku. Aku harap dia takkan abaikan aku yang jahil, tak ikhlas, dan pelupa ni. Aku harap bila waktu aku kembali pada Dia, aku dah layak masuk syurga.

Doakan aku!

Ahad, 8 Mei 2011

Waiting for Forever (2010)



pernah tak korang jatuh cinta kat seseorang pastu seseorang tu cakap apa korang percaya bulat2, pastu korang tunggu dia lama gila, even korang dah tak bertegur sapa tapi korang optimis korang akan bahagia hidup ngan dia. pastu semua orang sekeliling ingat korang sakit, famili sendiri dah fed up tak kurang jugak kawan2 layan korang dengan simpati.

ni nak story ni.

Wait for forever. cerita indie ni aku rasa sekejap sangat walaupun durasinya 1.34 jam (citer best memang rasa sekejap). bagi aku, cerita ni simple sangat. tapi klo penonton jenis kurang empati, mungkin tak berapa nak faham. senang citer, sifat dan dialog karakter2 dalam ni memerlukan sedikit daya kognitif penonton (apa yang dilakukan, dikatakan bukan bermakna apa yang nak disampaikan). dan naturaliti pelakon utama dia memang wat penonton rasa reliable ngan lakonan dia. tak nampak fake. even aku x berapa sure ada ke manusia camtu dalam dunia ni.

cerita ni tentang Will (happy go lucky, childish, optimistic, accentric, cute =)) yang balik ke kampung dia semata2 sebab childhood love dia balik kampung. pompuan tu nama dia Emma. dia TV personality (walau x berapa nak berjaya). Balik2 je abang dia Jim (seorang banker berjaya) dah layan dia cam sampah sebab bagi abang dia life adik dia ni memang dah rosak la. Hidup merantau. jadi badut perform tepi jalan. Umah takde. Bercakap sorang2. Dah tu optimis tak bertempat nak mengayat Emma yang entah kat mana2. Nasib la kakak ipar dia super duper baik hati pastu kengkawan dia pun boleh diharapkan. Walaupun dorang sebenarnya camtu sebab simpati kat Will tu.

Jadi cerita, Emma balik kampung. Ayah dia sakit. Jadi Will yang dah lama stalk Emma ni pun, ikut balik. Yang sadisnya, bila dia nampak je Emma, terus mamat ni jadi semput. Kelu. Nervous. Adoila. Camne nak tegur klo dah gitu. Tapi last2 dia berjaya gak tegur love of his life tu (dengan cara yang sangat sederhana dan tipikal) walau klo korang letak diri korang dlm diri dia, mau pecah jantung korang. pastu untuk sekejapnya, dorang have fun balik la. Kat sini, Emma dah dapat agak Will ni ader something wrong sket, masa dia bercakap sorang2 Emma tanya dia cakap ngan sapa, pastu barulah Emma tau Will bercakap ngan parent dia yang dah mati (sebab masa dorang mati, Will kecik lagi, Emma bagitau parent Will tetap ada, untuk menyayangi Will).Maknanya selama ni, Will membesar ngan kepercayaan yang kuat terhadap apa yang Emma cakap. Si Emma ni ada bf, datang dari jauh nak jumpa dia. Nak ajak Emma kahwin.

Pendek citer, heart broken lah Will. Emma plak terkejut beruk selama ni Will duk asik follow dia. Jadi dia suh Will jangan ikut dia lagi.

Pastu korang tengoklah sendiri. Happy ending.

p/s: klo betul ada orang cam Will tu dalam dunia, walaweyh aku propose jadi bf aku sekarang juga.

Isnin, 14 Mac 2011

i have lost my dreams. what the worst that could happen?

hari ni masuk minggu ketiga aku keje kat company baru ni. so far, ok sangat2. colleague baik2. housemates best. aku xde apa nak complain lah. so far so good. hehe.

kerja makin hari, makin busy. biasalah. tapi aku excited. sebab belajar banyak benda baru dalam bidang IT. harap2 banyak ilmu yang aku boleh timba.

aku baru kena assign 1 tugasan dalam web page designing. iya. benda yang aku paling lemah tu. bukan apa. buat benda2 seni bukan boleh satu dua hari. dan bukan boleh paksa2. lagipun, mencantikkan sesuatu adalah kelemahan aku. kelemahan yang aku kira takkan boleh diubah. tu bukan kemahiran tapi bakat. hmm...sama macam aku terima kenyataan aku x pandai bersukan.

tapi instead of worrying too much, aku buat leisure2 je. buat apa nak risau2. seingat aku, adapun satu masa yang aku risau gila akan fail, aku finally memang fail pun. bukan fail kecik2. failure yang merubah terus struktur cita-cita dan harapan aku.

jadi, apa yang aku ada sekarang, aku buat sambil have fun je. betul. aku nak have fun je.

=)

Rabu, 29 Disember 2010

Intro Penang Krismas

Aku baru balik dari Penang. 3 hari kat sana. Best giler. Bak kata Spongebob dalam lagunya "Its the best day ever~~~~"... tak tau lagu apa? abaikan.

Maka tak cukuplah satu post utk ceritakan apa yang aku buat kat sana. Maka lagi, aku amik keputusan utk buat 3 post berasingan. 1 untuk setiap hari.

Post ni nanti agak personal, lengthy, dan walau berapa details aku cuba, ternyata ada banyak benda aku kena skip out gak. Kalau tak, 3 hari gak la korang baca tak habis2.

Bunyi macam poyo sket, tapi post ni tak lebih sebagai tanda ingatan aku kat pengalaman2 indah yang aku jalani. so andai nanti, andai lah, siapa tahu, aku takde peluang lagi nak jalani semua ni, aku boleh buka balik blog ni, baca balik dan ingat balik.

ye lah. kita mana tahu masa depan kan?

hehe. excited nih. konon macam nak publish buku. haha. so esok lah.

Isnin, 16 Ogos 2010

Tenkiu Tuhan

sejak beberapa tahun lepas, aku minta sesuatu dari Tuhan. tak pernah jemu dan x mampu nak give up sekalipun.

hari ini, Dia menjawab semuanya.

Ok, aku boleh hidup dengan tenang lepas ni.

p/s: jangan tanya apa hal.

Isnin, 19 Julai 2010

If You Like Something, Bear the Consequences

Takde benda yang percuma dalam dunia ni. In term of money or anything else. Kalau kita nak sesuatu. Kita kena bersedia untuk membayarnya. Bak kata seorang pujangga Inggeris,

"be careful what you ask for -- you might get it"

But there’s always a pay along the way. Jadi, berhati-hati. Bukan maknanya kita perlu takut untuk dapatkan apa yang kita nak, Cuma kita kena kaji akibatnya, Tanya diri sendiri, mampu ke kita hadapi. Contoh, kita suka makan. Akibatnya, kita mungkin takkan berapa langsing. Kita suka shopping. We might end up broke by the end of the month. Kita suka sukan extreme. Well~~ kita mungkin mati. See. Dunia ni ada karma, ada yin/yang, ada positif ada negatif.

Dan memikirkan ini, kita tahu kita tak boleh lari dari kesusahan. Dan tak mungkin selamanya dalam kemudahan, keindahan, kesenangan. Jadi, untuk apa yang kita bakal bayar, tanya diri, berbaloikah kita meneruskan sesuatu minat tu.

"The key to change... is to let go of fear."
"They can't hurt you unless you let them."

Isnin, 5 Julai 2010

Gadoh 2009

"cerita terbaik adalah kisah benar" empunya orked kelabu pernah berkata. aku setuju.

baru selesai menonton cerita GADOH arahan Brenda Danker dan Namron. bagi aku, ini cerita Malaysia paling jujur aku pernah tonton. Mungkin lebih jujur dari filem2 arahan Yasmin Ahmad. Sangat simple namun mampu mewakili dilema terbesar rakyat Malaysia khususnya 3 kaum terbesar Melayu, Cina dan India. Isu perpaduan diolah dengan baik dan dialog saaaaaaaaangat jujur. Serius, sangat jujur.



Jangan risau, cerita ni tak boring. As Malaysian, aku sarankan korang tengok. Kalau tak cukup dengan tu, citer ni ada Zahiril Adzim. Eye candy gak la. Acting dorang memang real. Aku dulu sekolah cina so part gangster cina tu memang resemble almost 100% dari apa yang aku pernah tengok. Yang Melayu tu, hmm....no comment.

Citer ni buat aku terfikir dilema perpaduan kita. Dan mula memahami. Namun sayang, seperti pengakhirannya, kita memang tak mampu mengubah apa-apa.*Sigh.

p/s: Orang Malaysia sebenarnya mampu hasilkan karya yang dekat dihati masyarakatnya, dengan satu syarat: Seni jangan dipolitikkan.

Ahad, 27 Jun 2010

I chose not to be lucky

Baru balik dari profile ex sendiri. Entah kenapa sejak akhir-akhir ni aku selalu g profile fb dia. Aku tahu kadang-kadang dia baca blog aku. Dan kalau dia baca ni, sure dia gelakkan aku. Gelak menyampah. Well~~ Xpe, aku memang layak untuk tu.

Aku perasan sejak beberapa minggu ni, status dia dah berubah. Owh. Mungkin sebab tu aku rajin g fb dia. I am just curious. Seriously curious. I am not talking about an easy guy. As far as I know, he never been easy.

MasyaAllah dia punya lah jual mahal masa aku admire dia time remaja dulu. Sebelah mata pun x pandang. Rasa cam nak cekik je dia bila masuk kelas dengan perasaan malu kena reject. Tgk dia macam tgk air yang tenang. You just see the surface. You never know what underneath.

Dan bila kitorang ada peluang jadi kawan beberapa tahun lepas tu in which I thought was impossible, dia memang dingin. Sedingin air dikali. Cewah. Dia memang reserved. SMS jarang-jarang. Cakap telefon tak pernah. SMS benda penting jer. Memang jauh sekali meleret2 cakap kosong. Tapi masa tu aku betul2 dah lupakan kes admire aku dulu tu. Masa memang berkuasa.

Sampailah aku masuk uni, setahun, dua tahun dan praktikal. Dia start suka SMS meleret2. Sikit-sikit, he opened himself to me. His fear, his hope. Special kah aku? Masa itu aku fikir Tuhan sedang membayar balik segala apa yang telah terjadi dulu. Pendek cerita. Kami couple.

It was nice to have someone. But then bila impian dan harapan dia seperti terlalu berat untuk aku jalani, i knew i've lost something. I have lost the feeling yang dulu-dulu aku ingat nak suruh berenang lautan api pun aku sanggup. If ada yang patut disalahkan, it was me. But as I said, masa memang terlalu berkuasa. How am I suppose to know he'll come back and ...

I guess time put its power on him too. I am happy for him. Seriously. Just jeles sket. Sikit jer. Hehe. He's occupied and I'm still wander around. But it's okay. I'm guiltless. I saw her.

Sabtu, 27 Februari 2010

maulidur rasul yang menginsafkan

tengok tak drama IHSAN kat tv3 semalam? Seriously citer tu heart-wrenching. aku tak dapat menahan diri lalu menangis semahu-mahunya.Lebih-lebih lagi aku tengok sensorang je. Insaf.

Temanya ringkas dan mungkin dah basi bagi pengikut drama Melayu. Tapi pelakon-pelakonnya betul-betul wat aku terasa citer ni boleh relate ngan ramai orang.

Citer kederhakaan terhadap ibu memang dah selalu sangat dibuat drama. Aku rasa hampir kesemua aktres setengah abad di Malaysia sudah pernah berlakon menjadi ibu yang teraniaya. Ok, kecuali Aida Rahim. Dia selalu jadi Datin jer.

Aku malas nak citer balik. Tapi moral of the story, Allah selalu ada cara untuk menyedarkan hambanya. In this case, majistret Zamri yang selalu wat sambil lewa kat mak dia. Dan akhirnya Allah pertemukan dia dengan Nordin. Seorang gila yang dulunya peguam dan telah derhaka kat mak dia. Zamri yang mengetahui latar belakang Nordin akhirnya membawanya bertemu semula dengan ibu yang diderhakai cuma untuk mengetahui bahawa ibunya telah meninggal. Nordin, dalam keazaban, akhirnya meninggal juga disebelah ibunya. Ok, scene Nordin ketakutan muntah darah tu memang real. Scene Nordin meninggal sambil terduduk tiba-tiba tu pun real. Scene orang kampung terhuyung hayang mengangkat keranda Nordin pun real. Giler. Macam tu lah rupa aku ngan mak masa cuba angkat almari dapur yang berat nak mampus tu. Menggigil. Dan last sekali. Scene mayat reput tu pun. Pergh. Aku bagi A la untuk props dan emosi pelakon.

Melihat semua tu, Zamri mestilah terkejut. Ingat nak hantar Nordin jer sekali ngan dia terlibat sama. Selesai pengkebumian, dia duduk menenangkan diri. Datang Ustaz yang mengetuai pengkebumian tadi. Zamri pun cakap la mujur dia tak pernah wat mak dia macam tu. Ustaz tu senyum sinis je cakap jangan yakin sangat. Ustaz tu suruh zamri fikir balik kot-kot dia tak sedar, sebab hati ibu memang sensitif. Si zamri ni pun fikir-fikir la balik. Terus dia teringat bini dia banyak kali sampaikan pesan mak dia suruh telefon, tapi dia tak telefon-telefon. Dia terus menangis. Drive terus g umah mak dia.

Aku pun, kadang-kadang bila mak bercakap, malas nak dengar. Sebab hari-hari dengar. Cerita ni boleh dijadikan iktibar. InsyaAllah lepas ni, perlu layan mak baik sikit dari biasa.

Khamis, 18 Februari 2010

Is she's on the right path? I hope so...

since yesterday yesterday, my sis insisted to make tart. and the hunting for the ingredients began.

the choice widen to fruits, egg and cheese blueberry. Since that was the first time of our tart making experience. We had zero knowledge. I mean when you familiar with the process of making something. The recipe is just the reference not the real guidance. You add up to this and that based on your senses and of course, the memory of the failures you want to avoid.

Me myself, I never success at the first time. In anything including cooking. And successfully never break the record yet. So I was like really put my sis upfront to lead.

What I really like about my sis; she never take more than 1 minute to make decision when it not come to life and death. I guess I said that because she never really had a chance to make those kind of decisions. She really not me.

So, she holding cream cheese when I reminded her about those facts and she ended up suggesting egg tart. And bear for the consequences. OK fine. No cheese.

The tart was a huge success.

I impressed how she's doing very good and reminded her about her childhood dream of being a cook. I asked her why for God sake she did not accepted at the Teknik. If she did take Bakery course there, probably she's on the right path instead struggling with Economics and Accountings.

She said she used to be very sad. Especially when she knew someone that is not as smart and passionate and talented as her got into Teknik. What the hell they need to put her in there? But then she said something that put me into halt. and thinking.

"Alah masak senang je, x yah ajar pun xpe. Saje la Tuhan takdirkan aku amik Business. Mesti ada hikmah."
Cooking is my talent, I don't need people to teach me that. But God definitely have something bigger for me then HE makes me learn about Business Management.