Sabtu, 30 Januari 2010

Suatu masa yang entah kenapa aku selalu lupa

Hari ni Thaipusam (erk?) or Taipusam (erk erk?). Aku tiada makna lain untuk Thaipusam selain cuti. Ya cuti. Walaupun aku agak yakin orang lain memang akan cuti hari Sabtu. So?

Seawal lepas Subuh aku sudah mandi. Sebab kena ikut mak pergi pasar. Tapi disebabkan mak suruh aku jumpa seseorang, kami kena pergi tempat lain dulu sebelum ke pasar.

Lebih kurang pukul 7.15 (serious gelap lagi), aku ngan mak dah tercongok depan kedai Che Halim. Che Halim adalah orang yang bertanggungjawab menyuruh aku mencuba nasib mintak kerja aku sekarang ni. Since aku dah dapat, aku patut berterima kasih. Masuk kedai mak terus meluru kat diorang laki bini, menyembang. Aku plak senyum simpul sikit-sikit, jawab soalan sikit-sikit dan terus meluru ke tempat nasi lemak menyenduk apa yang patut.

Masa duduk makan, mak masih menyembang. Dengan Pakcik Sahak. Aku tak berapa kenal walaupun akhirnya aku tahu, keluarga pakcik itu rapat betul dengan keluarga aku. Dia sempat tanya aku pasal belajar, pasal kerja. Sambil makan. Semuanya biasa-biasa aja sampailah...

Mak panggil aku dan suruh pandang belakang.

Cikgu Kasmuni? Dia usha aku. Terkesima sebentar. Aku blur. Mak sempat jegilkan mata membelakangi cikgu; bisik suh salam. Aku bangun dan terus salam. Siap cium tangan lagi. Terkelat-kelat muka aku.

Nak dijadikan cerita, Cikgu terus duduk semeja join kami anak beranak. Muka cikgu dah lain. Pergh. Baru la aku sedar dah lama gila aku tak jumpa cikgu. Dia bekas penguasa AYSK. Asrama Yayasan Selangor Klang. Asrama aku dulu. Banyak benda dia cerita. Pasal entah siapa-siapa bekas pelajar AYSK yang telah berjaya kini. Pasal Ustaz Zohdi yang kini ada di Bagan Terap. Pasal Puan Sabariah sekarang penguasa baru AYSK (dulu dia kaunselor). Pasal reputasi AYSK yang sedang memulih. Dia nak bersara next year. Macam-macam. Pasal batchmate aku yang selalu dia dera pastu dah jadi lawyer (Sofi ker?). Sempat dia suh aku berenti kerja dan try mintak keje kat SUK. Nasi aku terus rasa kelat. Aku tanya dia layak ke aku kerja dengan Yayasan Selangor. Belum sempat dia habis blur ngan soalan aku mak aku terus tolong clearkan segalanya. Bagitahu dia aku keluar AYSK time Form 3. Sekarang muka dia yang kelat. Well, dia tinggalkan AYSK dan naik pangkat masa kami Form 2. Dia tentula tak tahu aku berhenti. Senyap je dia. kecewa ker? Aku terus tukar topik tanya pasal Puan Kamariah. Well~~ berkesan. Puan Kamariah sekarang kat Melaka. Sihat. Aku dengar-dengar dulu dia ada kanser.

Dia masih tak order-order. Walaupun setiap kali aku nak suap nasi aku mesti ingatkan suh order. Dia masih bercerita. Last-last nasi aku pun habis. Nampak aku dah selesai, cikgu mintak diri nak balik. Aik? Tak makan pun. Sebelum balik sempat dia suh aku mintak kerja kat SUK lagi. Aku senyum jer.

Nasi hari tu Pakcik Sahak yang belanja. Rezeki bangun pagi.

Aku mengaku aku selalu tak mengaku aku budak AYSK. Aku lebih gemar kata aku budak Yoke Kuan dan lupa terus pasal AYSK. Aku x ingat kenapa aku keluar AYSK dulu. Tapi puncanya mungkin bermula dari aku Form 1. Kehidupan di sana masa tu terlalu negatif bagi aku. Populariti seperti segala-galanya. Being low profile is just a no-no. Belum cerita kes rasuk, kes santau, kes kena kaunseling, kena conteng meja dll.

Lepas aku tulis post ni, aku sedar kenapa aku selalu lupa AYSK. Mungkin sebab aku nak gembira.

1 ulasan:

oniechan berkata...

waa..cikgu kasmuni!lame xdgr name tu..fyi,skrg aku slalu lalu dpn aysk sbb kak ipar aku org sg delek.maseh ade lg bus pak burn..huhu
uiyh,mcm tu skali aysk bg effect kt ko ea..