Isnin, 16 Ogos 2010

Makna Nama

Masa sekolah rendah dulu, ustad aku pernah tanya makna nama aku. Aku tak tahu. Aku balik tanya mak aku, dia pun tak tahu. Ayah aku? Huh! dia kata dia letak pasal nama tu popular (time tu la). Jadi selama bertahun-tahun, aku tidak tahu makna nama aku sendiri.

Aku curious, tapi aku tak tau mana nak start. Masa itu ICT tak dominan. Maka ramai kawan-kawan yang jeles (ya, aku tau dorang jeles) suka2 hati bagi makna kat nama aku, dan semuanya memang memalukan. Bodoh. Mereka mempengaruhi budak-budak lain dengan menyatakan makna tu orang kuat agama kat kampung mereka yang cakap. Kuat agama apa? Islam? Tak mungkin. Nama aku bukan dari Bahasa Arab (serius aku jeles ngan orang yang namanya dari Bahasa Arab, at least aku rasa mak bapak mereka tengok kitab sebelum bagi nama). Bukan main bagi macam yang ayah aku buat.

Nama aku berasal dari perkataan Hebrew - Liza. Bahasa orang Yahudi. Bermakna My God is my vow. Bagi aku, maknanya baik. Aku harap setiap perkara yang aku cakap, adalah demi Allah. Ayah aku sempat bubuh Nor (Nur) kat depan. Bagus la tu, Arabic-Hebrew. Tu yang aku selalu ada split personality tu. Macam mana dua bangsa yang saling bermusuhan ada ada dalam nama aku. Haish.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Menarik jugak tulisan gadis ni... :-)