Ahad, 20 Jun 2010

Selamat Hari Bapa

Masa tu hujan renyai2. Abang bawa aku dan adik naik motor balik ke rumah. Sangat laju sampai kulit rasa macam kena cucuk2. Masa aku sampai rumah, ayah dah takde. Dah dibawa ke hospital. Mak pun takde. Menyesal aku tidur rumah nenek.

Esoknya sekolah. Sumpah aku takde mood. Takde siapa ke nak bawa aku ke hospital?

Esoknya lagi, petang. Baru aku dapat jumpa ayah. Di ICU. Ayah koma. Mak suruh panggil. Aku panggil sekali jer. Lepas tu aku duduk tepi. Pesakit di tepi ayah, lelaki muda. Kristian. Pasal  ada banyak tanda salib kat tepi2 katil dia. Ada seorang lelaki pakai jubah putih berkasut kulit duk sibuk renjis dia dengan air sambil baca kitab. Pastu aku macam tersedar bila diorang balik-balik kan badan lelaki tu lap dengan air. Langsung tak bergerak. Aku terus tengok ayah. Pastu tengok pesakit2 sekeliling ayah. Semua berwayar2. Tak bergerak.

Esoknya pergi sekolah, aku masih takut. Setiap saat aku berdoa supaya ayah sihat balik. Dan bila aku balik rumah, aku nampak rumah aku banyak orang.

Ya Allah, untuk kasih-sayang dan perlindungan yang Kau ambil dari aku, sayangi dan lindungilah aku sebaiknya.

Tiada ulasan: