Selasa, 19 Februari 2013

Kerja Gila

aku berfikir banyak kali sebelum menaip post ni. patutkah aku abadikan coretan kisah aku ni kat sini? camne klo ada member2 yang kenal aku baca? camne klo dorang fikir aku gila? tapi klo aku x tulis, ni peristiwa besar. ini pengajaran. pengalaman berharga yang aku perlu ingat sampai bila-bila. patutkah?

eh!sukati aku la nak tulis apa pun. bila hidup aku dah ok nanti, aku nak baca balik dan lihat apa yang aku lalui.

well~~ aku harap life aku akan ok.

ceritanya, aku tewas dengan kerja baru. atas sebab-sebab childish yang panjang lebar, aku berhenti. aku berhenti tanpa ada backup kerja lain. dan selepas diberikan kebenaran notis 24 jam, aku secara rasminya adalah seorang penganggur. dan aku langsung tak bangga dengan title tu. aku sendiri macam tak percaya apa sebabnya aku senekad itu untuk berhenti begini. belum pun sebulan. dan aku dah tak tahan.

entah apa yang silap. untuk pertama kalinya, aku bekerja di company yang ada nama. walaupun tak sebesar mana, bisnes mereka bukan calang2. ini kerja serius punya. pengalaman disana memungkinkan aku berpotensi besar mengejar career path yang lebih baik nanti.

TAPI, hati aku. macam ada yang tak kena. aku sebenarnya berkali-kali psiko diri sendiri. aku fikir, mungkin perubahan terlalu mendadak dibandingkan company lama. mungkin. tapi lebih dari tu, aku rasa semuanya serba tak kena. semuanya semacam sabotaj aku. even fizikal aku sekali pun. semangat untuk memulihkan kerjaya selepas apa yang terjadi kat company lama (6 bulan tak bergaji), walaupun membuak-buak, kalah dengan bermacam2 sakit itu dan ini. dan lebih dari itu, hati aku betul2 tak tenang.

sampai satu masa, aku terjaga malam buta, amik wuduk, solat taubat dan menangis semahu-mahunya memikirkan dugaan apa pula kali ini. adakah Allah sedang menghukum aku atas dosa-dosa aku. Aku betul2 bingung. Pernahkah aku tanpa disedari, telah meninggi diri, memperkecilkan orang lain atau ada perkara-perkara dosa yang aku lakukan terlalu hina dimataNya, aku betul2 takut. Aku takut sebab aku tak rasa ada sesiapa yang akan faham keadaan aku. Dan keputusan untuk berhenti akan menyelar perasaan ramai orang, terutamanya ibu aku.

Siapa yang akan faham? Bagi orang lain, masih terlalu awal untuk aku buat keputusan. Aku belum cuba sehabis baik. Ya, aku mengaku. Tapi setiap minit disana macam bertahun-tahun, dan setiap hari aku cuma berfikir tentang BERHENTI KERJA. Dan situasi ditempat kerja yang elok-elok sahaja, atas alasan apa aku nak berhenti. tapi aku betul2 takde motivasi. dan betul2 nak keluar dari sana secepat mungkin. Aku tak pernah rasa macam ni. Aku bukan anak manja. Aku tahu aku kena kerja kuat untuk dapatkan kesenangan. Tapi kali ni, aku tak mampu.

18 Feb, lepas 18 hari kerja, aku nekad jumpa Boss yang hire aku.

Aku fikir inilah masa yang terbaik, even aku dah discuss ngan sorg lagi admin yg kamceng sket, dia suh aku tunggu lepas sebulan, lepas payday. Tapi aku fikir, aku dah tak nak stay, tak patut kalau aku terus drag dan wasting company's time.  Dia suh aku g team building dulu. Lagilah tak patut. G team building main2 ngan dorang semua, lepas tu nak blah? Dan yang paling penting, sebelum dorang assign aku ngan apa2 job,aku rasa patut aku blah. Nasib baik gak la kerja previous yang dorang assign aku dah tersiapkan awal. Dan review pun agak bagus, so tak lah rasa cam aku nak blah sebab kerja. Sebenarnya kerja kat situ menarik jugak. Tak la lari jauh ngan kerja aku dulu, cuma intipatinya la beza sket.

Kebetulan, dalam banyak2 hari, cuma hari tulah boss aku ada, lain2 masa dia travel. Macam dah ditetapkan, aku jumpa dia privately dan cakap aku nak blah. Dia terkejut of course. Sebab dia ingat aku takde masalah. Memang aku takde masalah kat ofis. Entah apa masalah aku. Bincang punya bincang, aku cakap aku ada unresolvable personal issues. Juta2 kali aku say sorry. Dia marah. Dia hasut aku takkan dapat better job kat luar. Tapi aku nekad jugak. Offer yang dorang bagi, memang yang terbaik aku pernah dapat, tapi "better" tu Allah yang Maha Tahu. Takpelah. Aku berserah. Last2 dia kata aku wasting dorang punya masa. Memang betul pun. Aku mengaku.

Aku rasa bersalah gila. Rasa macam penipu pun ada. Dan klo ingat balik betapa aku try impress dorang to get hired, lagilah aku rasa cam nak gila, tapi entah kenapa aku boleh buat muka diplomatik gila. Professional la konon. Aku tak pernah fikir nak amik kesempatan, aku cuma rasa aku tak fit ngan tempat kerja baru ni. So, even dah kena marah, aku face je boss aku macam takde pape. Bila difikir2, menakutkan gak aku ni. Dah macam ahli politik. Aku ikut masuk meeting semua. Last2, boss aku cool down la. Dia profesional gak. Lepas dapat review dari teammate and project progress, dia panggil aku dan bincang camne aku ngan company boleh dapat win-win situation. Masa tu, worst come to worst, aku dah nak lepaskan je salary aku yang 18 hari tu, ye lah, investment company gagal. Rugilah dorang. Tapi, boss aku kata dorang akan bayar, sebab aku sempat siapkan kerja gak kan. Aku zip mulut aku tak cakap pape pasal gaji lah. aku iyakan je. Memikirkan aku penganggur lepas ni, aku mungkin perlukan duit tu later on.

Akhirnya, aku blah setelah brief goodbye kat semua orang. Paling aku bersalah, kat teammate yang dah susah payah train aku. Boss okay. Wish Good Luck. Entah ikhlas atau menyindir. Aku tak peduli.

Demi Allah. Aku sengsara. Dan Dia Maha Mengetahui. Kena berlakon depan famili macam takde apa-apa berlaku. Semoga tak lama.Tolonglah doakan yang baik2 untuk aku.


6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rezeki kat dunia ni luas..kdang2 bila smpai satu waktu kita sendiri tahu keupayaan kita tahap mana, satu keputusan perlu diamik walau org skliling akan pandang negatif...

goodluck with ur life...

Tanpa Nama berkata...

bkn anda sorg dlm situasi spt ini..sy jgk..stp org ade kisah hidup masing2..malah sy dh bbrp kali alami situasi spt ini..sy fhm anda bkn sengaja utk b'buat dmikian..tiada org dlm dunia ni sengaja nk timbulkn mslh..& hnya org yg pnh m'alaminya shj yg akn fhm..mmg tanggapn negatif org skeliling xdpt dielakkn..tp kdg2 kite perlu kebal utk diri sdiri..mcm sy pn pnh b'keje xsmp sebln & nekad brenti sbb x dpt adapt dgn task yg diberi..sy sdiri stres dgn k'daan mcm ni..apatah lg trainer yg b'ulang2 kali train bende yg sma smp dia pn naik bengang..jd utk meredakn ati yg sentiasa stres di tmpt kje sy amik keputusn drastik, RESIGN..kdg2 itu lbh baik dr m'buang msa org lain utk kite..lg pn passion sy bkn ke arah itu..Allah lbh tahu segalanya..skg sy sdg mrancang msa depan & menuju ke arah cita2 sy yg sdh lama sy impikn..sy lbh tenang w/pn b'mula dlm wktu yg agk lmbt b'bnding kwn2 yg lain sdh stabil dr segi ekonomi & punya famly sdiri..sy pcaya pd rezki..hidup ni byk pilihn..tdk perlu pk kn apa kata org t'hdp kite..insyaAllah jk usaha pasti b'jaya..maaf pjg plak komen..teruja sbb t'jumpa luahan blogger yg m'punyai situasi yg sma dgn sy..hihi

Tanpa Nama berkata...

saya jugak mengalami situasi yg sama... huhuhuhu

Unknown berkata...

Saya juga pernah alaminya..sy fhm

Unknown berkata...

Saya juga pernah alaminya..sy fhm

Tanpa Nama berkata...

Ya allah..benda yg same sye sdng hadap skrng ni.mmg cri posting mcm keadaan sye jmpe jgk.cume keadaan skrng sye jdi jaga solat,dah xmelawan ckp mak die suruh wat ape sye ikut jer.sblum ni sye kuat melawan sombong xreti bersyukur dgn gaji yg dpt.sye sblum bethenti kerja bru ni sye kerja kt company glc kerja dah best ngam ngn kawan2.tpi merungut basic x tinggi yg sye hrpkan.fmly ade nasihat keje dh permenant dgn keaadan ekonomi sknrng x mntu klu nak tukar keje time ni xsesuai.tpi sye jns xikut ckp orng.snggup tukar keje kt company bru ni besar jgkla kira group pnye company kt pj leh tahan basic naik n pangkat naik sikt tpi contract la,pastu ade flmy member bgi tau abg sye yg die keje kt situ ckp jgn masuk sbb skng company tu bynk vss.tpi sye xendah sbb mase interview.interviewer tu jnji sye leh pegi jauh klu perform die nak hntr sye gioversea.tpi tu kira interview kt hq tmpt keje kt kl.so sye rse act la.orng dah ckp cmtu.dlm 2mggu cmtu dpt keje notis sebulan,check ngn hr ade cuti 12hari kt company lame cmlur cuti 2harix4 jadi 20hari cuti.so boleh jer nak masuk awl keje bru.family ade nasihat suruh masuk dlu tgok keadaan keje baru tu cmne klu xsesuai boleh masuk keje lame balik sbb dlm notis..hr ngn bos pun ckp cmtu.tpi sye degil ckp nak holiday2 dlu nti dh msuk keje bru mne leh amk cuti awl2.pastu ckp pasal nak brhnti plak.so notis dh hbs sebulan..dlm 2hari lps tu sye lapor diri..rupenya bynk division die dh tutup.yg sye keje skng ni tu jer tnggal.sye tye manager.die ckp masalah ekonomi skrng dik,pastu biler knl2 ngn officemate bru dorng trkjt knpe brhnti syarikat lame.company tu bagus kot.kt situ ade mnsl skit.pastu ade phone call dri bos hq ckp sye ni pntau dlu orng xyah wat keje lagi..sye rse iam the boss la..huhu.pastu dlm 2hari bos2 hq brief n bgi jd sye ngn task.yg ibrt jwtan tu ade 3 sye yg kne wat sume tanpa ade guide ng training sgt pastu rse mcm tertipu gaji xpdn la.sblum ni keje xstress member sume ok bos baik .kpla mcm nak pitam.dgn orng mcm boikot sye.dgn manager tu mcm wat xthu ngn sye.seminggu jer keje bgi notis 24jam.so bos kt hq dtng pujuk sye..n rupenya sye kne bgi notis sebulan.giler sye mmg nekad nak bhnti tibe2 kne tggu sblum mmg xla.mlm tu sye kuar group whatapps n esk xdtng keje dah..no dah block2 awl.hp tutup.so jdi penggagur la sye.skrng nak cri kerja balik mmg azab bynkt xbukak mntk pun xdpt..mmg stress giler sbb dlm thun lps mse keje sye pegi interview 3 company berbeza sume dpt pastu reject sbb time tu mcm waras lagi.pikir pro n cons.so sye jdi act la asal apply msti dpt.ni punca dri apss apply kje yg xpyh mention name dlm 4-5web.sbb kite boleh apply keje cmtu jer and boleh tgok gaji pastu mulala compare2.bahaya bnde ni elok delete trus klu kite tgh keje dah elok.lainla klu ade mslah laen boleh la apply keje laen.skrng biler xde keje desperate keje xdpt..rse mcm nak giler skng ni..nk kne byr bil tepon,kete n moto lagi.skng ni tolong abg sye ade projek tu pun bkn hari2.tpi bnde ni ade hikmah utk sedarkan sye..skrng solat saye jage adab ngn mak sye ikut jer ape yg die suruh tanpa bantahan n tinggi suare.sye xkuar lpk ngn kwn2 lbh 2bulan..nak ckp malu dorng bkn..dorng bkn heran sgt pun.ntah la maybe tgh depresi ni attitude laen skt..tpi sye mmg anggap bende ni pengajaran n ujian allah dan sye pnh lalui bnde ni..maksudnye nak buat sesuatu mntk pndt orng restu keluarga klu elok sbgi orng islam wat istikarah..