Sabtu, 27 Februari 2010

maulidur rasul yang menginsafkan

tengok tak drama IHSAN kat tv3 semalam? Seriously citer tu heart-wrenching. aku tak dapat menahan diri lalu menangis semahu-mahunya.Lebih-lebih lagi aku tengok sensorang je. Insaf.

Temanya ringkas dan mungkin dah basi bagi pengikut drama Melayu. Tapi pelakon-pelakonnya betul-betul wat aku terasa citer ni boleh relate ngan ramai orang.

Citer kederhakaan terhadap ibu memang dah selalu sangat dibuat drama. Aku rasa hampir kesemua aktres setengah abad di Malaysia sudah pernah berlakon menjadi ibu yang teraniaya. Ok, kecuali Aida Rahim. Dia selalu jadi Datin jer.

Aku malas nak citer balik. Tapi moral of the story, Allah selalu ada cara untuk menyedarkan hambanya. In this case, majistret Zamri yang selalu wat sambil lewa kat mak dia. Dan akhirnya Allah pertemukan dia dengan Nordin. Seorang gila yang dulunya peguam dan telah derhaka kat mak dia. Zamri yang mengetahui latar belakang Nordin akhirnya membawanya bertemu semula dengan ibu yang diderhakai cuma untuk mengetahui bahawa ibunya telah meninggal. Nordin, dalam keazaban, akhirnya meninggal juga disebelah ibunya. Ok, scene Nordin ketakutan muntah darah tu memang real. Scene Nordin meninggal sambil terduduk tiba-tiba tu pun real. Scene orang kampung terhuyung hayang mengangkat keranda Nordin pun real. Giler. Macam tu lah rupa aku ngan mak masa cuba angkat almari dapur yang berat nak mampus tu. Menggigil. Dan last sekali. Scene mayat reput tu pun. Pergh. Aku bagi A la untuk props dan emosi pelakon.

Melihat semua tu, Zamri mestilah terkejut. Ingat nak hantar Nordin jer sekali ngan dia terlibat sama. Selesai pengkebumian, dia duduk menenangkan diri. Datang Ustaz yang mengetuai pengkebumian tadi. Zamri pun cakap la mujur dia tak pernah wat mak dia macam tu. Ustaz tu senyum sinis je cakap jangan yakin sangat. Ustaz tu suruh zamri fikir balik kot-kot dia tak sedar, sebab hati ibu memang sensitif. Si zamri ni pun fikir-fikir la balik. Terus dia teringat bini dia banyak kali sampaikan pesan mak dia suruh telefon, tapi dia tak telefon-telefon. Dia terus menangis. Drive terus g umah mak dia.

Aku pun, kadang-kadang bila mak bercakap, malas nak dengar. Sebab hari-hari dengar. Cerita ni boleh dijadikan iktibar. InsyaAllah lepas ni, perlu layan mak baik sikit dari biasa.

Tiada ulasan: