Selasa, 12 Julai 2011

cukup umur cakap politik

aku pernah kata aku x minat politik. malas nak amik tahu. lantaklah. tapi menghadapi isu politik Malaysia yang aku kira agak meruncing, mana boleh tak amik tahu. kena tahu jugak. dan aku dah 24 tahun, dah boleh sangat nak cakap pasal politik.

keliru, sebab banyak sangat blocking stone. kalau tengok tv, side yang itu je lah dominate. kalau bukak internet, side yang 1 lagi tu lah plak dominate.

bagi aku yang neutral ni. neutral lah sebab aku, mak bapak aku, pakcik makcik, nenek atuk aku, xde kepentingan dalam politik. sapa pun memerintah, kami tak jadi lebih kaya. dan so far, xde plak jadi lebih miskin (tak tau lah plak kalau esok lusa pemimpin mana-mana ada plak nak merampas harta benda kami). dan jangan terkejut, sebab sebenarnya orang macam aku ni lah majority. xde kepentingan dalam politik. yang ada cuma harapan supaya dapat hidup lebih baik. atau cukup baik.

bercakap isu kehidupan yang baik. aku sebenarnya tertanya-tanya. apa lagi yang tak cukup? maaflah. mungkin datang dari keluarga petani, dan kerja makan gaji menyebabkan aku tak terkesan oleh isu semasa politik. tapi aku curious, apalah yang tak cukup bagi mereka yang sibuk bising marahkan kerajaan tu? nak kata x dapat bantuan pendidikan, ramai je aku tengok anak pembangkang masuk sekolah, masuk uni siap pergi oversea dengan bantuan kerajaan. nak kata x dapat bantuan perubatan, takde plak kat hospital kerajaan tu dorang tapis ikut pegangan politik. tak dapat subsidi pertanian? tak dapat rumah ibadat? cukai cekik darah? apa weyh? apa? apa yang sebenarnya tak cukup atau tak ada. kalau pasal barang naik harga, takkan sebab tu dorang nak marah. aku baca forum dari singapore dorang lagi kena bayar mahal. lagilah dorang mengutuk kerajaan dorang sambil nak amik kesempatan kat kemurahan barang kat johor tu. maka, tak bersyukur lagi ker. aku yang miskin ni pun tak bising, pelik aku orang yang rumah macam istana boleh terkesan. keruklah sikit rumah korang tu, buat beli barang.

kalau cina ngan india tu bising, aku faham lah. dorang tu semua pun kena limit. sampai sorang member cina mak aku kata, dorang, kalau xde duit, nak mati pun susah. yelah. dorang punya funeral gila banyak pakai duit. aku tau lah. aku duk kawasan cina. tapi limit2 pun, dorang kaya gak aku tengok. tapi kalau bagi sama rata. habislah orang melayu. baik kami tak bagi cina ngan india masuk. boleh relax2 duk tanahair sendiri xde sapa nak cantas kami. orang cina gila punya rajin. kalau bagi can, mesti cantas punyalah. tengok kampung aku. kalau tak iya2, dorang lupa dah hak orang melayu. cakap tengking2, pandang hina, toksah cerita bab mengkulikan melayu. sebab dorang kaya. semuanya jadi tokey. kadang-kadang aku sedih tengok, kalau masa berkempen, yang keluar kereta dirai' orang cina. yang berpanas gantung banner sana sini, orang melayu. tak pernah aku tengok cina wat keje2 kuli macam tu kat tempat aku.

dulu masa aku sekolah, aku sekolah cina. masa tu kelas BM. cikgu aku melayu. kawan aku pernah menyindir kata dorang (cina) kena kuat kerja, bukan macam melayu, duduk2 boleh dapat bantuan sana sini. cikgu aku meyirap kot. terus cikgu aku tanya, dorang sayang Malaysia ni sama ke macam melayu sayang Malaysia? kawan aku tu senyap. tak cakap apa pun. nak menipu kata sayang pun dia tak. nampak sangat. cikgu aku bagi gambaran. dalam PDRM, dalam tentera, dalam bomba, berapa ramai orang cina? cikgu aku wat lawak, kalau Malaysia perang, orang cina paling awal angkut semua duit harta benda dorang lari ke China. kayakan bangsa sana. apa member cina aku cakap? "Ya loh. Sape bodoh mau mati sini?". Hal tu habis kat situ je. Hal perkauman mana boleh bincang lama2. Sebab hakikatnya hodoh. Tak sama macam yang TV1 TV2 cuba tunjukkan. Tapi fikir2 balik, takkan nak letak insiden kat atas dalam TV? atau berapa ramai orang cina ngan india tak tahu nyanyi lagu Negaraku? hakikat ni.

dan dalam diam. aku sedar. yang dorang memang dah lama beriri dengan orang melayu dan peribumi. bagi aku, cina yang datang Malaysia ni sama je. tak setia. masa dorang susah kat China, lari sini, nanti kalau susah kat sini, entah-entah lari ke mana pulak.

Maka aku tak pernah respek dorang. Kalau dorang marah aku bawak kereta laju hampir nak langgar anak dorang, aku sound balik je dorang ni. Dah tau jalan raya yang jalan tengah2 pastu anak tinggal belakang kenapa. aku siap cakap, aku memang niat nak langgar anak dia. Sebab,kalau aku langgar pun, undang-undang sided aku gak. Terus diam dia. Itulah jadinya tempat kalau dorang yang berkuasa, undang-undang tu dorang ingat udang je kot. Korang try lah drive kat kampung aku leisure2 means treat semuanya as expected. Aku jamin! mesti korang akan eksiden. Jangan terkejut, cina tua naik beskal tengah jalan besar, amik simpang dari arah yang salah. block jalan menyembang tengah jalan, parking ikut suka, dan marah korang sebab nak terlanggar dorang. banyak lagilah. tak pakai helmet tu benda biasa. malas aku nak cakap apa kerja polis.

jadi berbalik pasal isu paling atas, aku rasa, kalau ada pun ketidakpuasan hati terhadap kerajaan dan perlembagaan, mereka inilah yang ada motif pun. sebab kejayaan dorang tak setimpal dengan kerja keras dorang. lagilah menyirap tengok orang melayu yang leisure2 cuti raya sampai dekat2 sebulan dapat pulangan hampir lebih kurang sama je. Sebab kalau dorang leisure2 cam kita, dah duk merempat dah.

Eh lupa. yang berlandaskan agama pun ada. Sejujurnya, dulu even aku tak tau sangat politik, aku sangat respek dengan golongan orang yang memperjuangkan agama ni. Sebab dulu, jarang atau hampir tak ada kata-kata nista yang didengari dari mereka. Memang dakwah cara terpuji bagi aku. Yelah, aku mana pergi ceramah orang-orang kempen ni sangat. Famili aku wat dono je. Kat umah pun tak cakap pasal politik. Tengok tv kalau takde, takde lah. Tapi sekarang, free media bukan main banyak. Eh? selamba je dorang mengutuk orang. Hancur lebur respek aku. Apa bezanya dorang ngan orang yang x pandai agama? Dan ada dikalangan dorang dalam gotong royong BERSIHkan KL, aku terfikir lagi, ni apa?

“Sesiapa ingin menasihati pemerintah dengan sebarang urusan, janganlah menampilkan kepadanya secara terang-terangan. Tetapi hendaklah memegang tangannya, lalu dibawa ke suatu tempat yang tersembunyi pada masa itu bolehlah dia menasihatinya secara berseorangan dan jika nasihatnya diterima, maka itulah yang sebaik-baiknya dan kalau tidak, maka dia sudah pun menunaikan tanggungjawabnya sendiri.” (Riwayat Tarmizi)

mereka tak buat ayat yang akhir ni kenapa? kenapa rasa tanggungjawab tak habis lagi? sebab tanggungjawab yang tak habis tu bagi aku, cuma hal-hal dunia semata. padahal dengan pengikut yang ramai tu, kalau dorang hold back, jaga adab, jaga mulut, jaga ibadah-ibadah mereka, mereka sebenarnya dah cukup tiket nak masuk syurga. cukup terpuji dalam mempamerkan apa itu islam sebenarnya. dan bagi aku, dakwah terbaik adalah dari contoh teladan. sebab aku sendiri berjaya didakwah menjadi lebih baik dari dulu dengan cara begini (entah pendakwah tu sedar atau tak yang dia berjaya merubah aku lebih dekat dengan-Nya). Tak pernah sekali dia kutuk atau menghindari aku yang jahil ni. Malah tak pernah cuba mengajar aku. Dia jadi diri dia sendiri. Yang bagi aku, sangat-sangat terpuji. hei, aku tak cakap pasal orang yang mempraktikkan agama secara so-so. Dia memang komited ngan amalan-amalan kerohaniah dia. Subhanallah.

Inilah masalahnya bila guna nama Islam untuk berpolitik. Tapi berdakwah tak macam orang Islam. Kerja gaji duit kerajaan, jadi ingat boleh diperlekehkan. Padahal, yang Allah kira, kudrat kita untuk pekerjaan tu. Kalau hujahnya, duit kerajaan tak bersih, dah tu kenapa pulak kerja kerajaan? Yang kerja swasta, sibuk marah tak dapat tender kerajaan. Kata kerajaan tak teluslah. Kabel lah. Padahal, yang masuk tender pun bukan suci sangat, pandai je putar sana sini nak tipu kerajaan. Apa ni?

Pendek cerita, apa pun isu politik sekarang ni, aku berminat, dan dah tahu pun nak undi siapa. Aku judge simple je. kalau nak kata perfect, mana-mana pun masih jauh dari perfect. Biarlah aku pilih mereka yang akan menjaga bangsa aku, hal iman, tauhid, biar aku jaga sendiri. Banyak je ustad2 dan ustazah yang neutral.

Aku takkan lari dari tanggungjawab dengan tak mengundi. At least aku ada pandangan dan sedikit keberanian. 1 undi aku tu kalau takde, mungkin tak apa, tapi satu tu kumpul ramai-ramai orang macam aku, boleh merubah sesuatu gak. Lagipun, dosa ke kalau salah undi? lain lah kalau aku undi parti yang tak bagi sembahyang, tak bagi puasa, tak bagi tutup aurat.

Walaupun aku kira ada banyak kepincangan dalam sistem kerajaan sekarang ni, terutamanya undang-undang dan ekonomi, tapi bagi aku, meletakkan diri dalam kasut pemerintah, dealing dengan masyarakat majmuk yang lain bangsa dan agama, mereka tak mampu nak mempertahankan undang-undang dan ekonomi yang seswai ngan kita semata. Apa jadi agaknya kalau hudud dilaksana, dan riba' mansuh terus? Menggelupur yang kafir tu weyh. Aku dah kena bambu dah pasal ni masa kat Convent dulu. Kawan-kawan cina ngan india aku memang menggelupur. Dengar Islam Hadhari pun dorang takut, inikan plak hudud? Aku anggap, perkara ni memang diluar bidang kuasa pemerintah. Kalau dia laksanakan negara islam, cina ngan india mengamuk, perang, pemerintah tu semua dah tua-tua, dia fikir lantaklah, yang penting aku masuk syurga. Tapi, dia sayangkan kita maka dia tak pentingkan agama. Besar kan dilema dia. Kalau perang, korang salahkan dia jugak. Nabi Muhammad s.a.w boleh buat pasal dia kuat, dia terpuji, orang2 kafir sendiri sanggup duduk bawah pemerintahan dia. Tapi yang nak buat negara islam sekarang ni terpuji sangat kerrrrrr?

Kalau tak nak riba, pilih perbankan islam. Jangan dok mengular je makan duit tak bersih kerajaan kononnya. Yang nak masuk tender tu, doa banyak2 kat Allah. Rezeki milik dia. Kalau dah rezeki, sape yang mampu nak cantas?

Orang Malaysia, jangan manja-manja sangat. Gula naik harga seposen dua bising. Beli handset canggih2 riban riban sukerrrr!!!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

suke3!!!pilih yg jage bangsa..ape nk kecoh2 kan...asal idup dlm negara aman,xde perang,ckup makan pakai,syukurlah...:)

Cuti tak kemana,blogwalking je huhuh berkata...

pedas gak komentar ni. suka perenggan penutup tu huhuhu...
mcm kena atas batang idung jer hehehe