Isnin, 5 Julai 2010

Gadoh 2009

"cerita terbaik adalah kisah benar" empunya orked kelabu pernah berkata. aku setuju.

baru selesai menonton cerita GADOH arahan Brenda Danker dan Namron. bagi aku, ini cerita Malaysia paling jujur aku pernah tonton. Mungkin lebih jujur dari filem2 arahan Yasmin Ahmad. Sangat simple namun mampu mewakili dilema terbesar rakyat Malaysia khususnya 3 kaum terbesar Melayu, Cina dan India. Isu perpaduan diolah dengan baik dan dialog saaaaaaaaangat jujur. Serius, sangat jujur.



Jangan risau, cerita ni tak boring. As Malaysian, aku sarankan korang tengok. Kalau tak cukup dengan tu, citer ni ada Zahiril Adzim. Eye candy gak la. Acting dorang memang real. Aku dulu sekolah cina so part gangster cina tu memang resemble almost 100% dari apa yang aku pernah tengok. Yang Melayu tu, hmm....no comment.

Citer ni buat aku terfikir dilema perpaduan kita. Dan mula memahami. Namun sayang, seperti pengakhirannya, kita memang tak mampu mengubah apa-apa.*Sigh.

p/s: Orang Malaysia sebenarnya mampu hasilkan karya yang dekat dihati masyarakatnya, dengan satu syarat: Seni jangan dipolitikkan.

Tiada ulasan: