Sabtu, 8 Mei 2010

Puan Ros Hj Nor

tadi macam banyak sangat yang aku nak cerita. tetiba plak blur.

owh ya. tadi aku bersembang ngan seorang rakan sekerja yang jauh. ofis lain2. bercerita tentang aku yang baru belajar memandu, terbukak cerita tentang mak aku bila akak tu tanya, aku sudah bawa mak jalan2 kemana.

takde, aku tak bawak mak aku kemana pun. malahan, dia tak pernah sekali pun jejakkan kaki dalam cikaboOm aku. sebabnya, dia tunggu abang aku approve yang aku boleh drive baru dia nak naik.

terbukak satu cerita tentang mak aku. masa itu aku tiada lesen. kami terpaksa melawat seorang makcik aku di hospital. Oleh kerana tiada kereta, kami bercadang naik motor sahaja. bukan jauh. 10 km jer. Mak beriya-iya suruh lalu jalan main canal (jalan kampung yang super lengang tapi super cantik). nak dijadikan cerita. Kami sesat. Satu-satunya cara adalah headed toward jalan besar yang agak sibuk dan agak berlopak-lopak. Mak sudah takut. Takut kerana sesat dan takut tengok kereta yang banyak. Dia menangis. Percaya lah, dia menangis. Tapi aku buat bodoh jer. Klimaks apabila aku berhenti di simpang untuk masuk jalan besar, mak turun dari motor. Di tengah-tengah simpang itu mak turun. Menangis. Aku malu. Semua orang tengok. Rasa ingin marah tapi dia mak aku. Maka dengan tegas, aku pujuk dia. Atau lebih tepat, aku ugut dia.

Tak payah lah aku cerita apa aku ugut dia. Akhirnya dia naik semula motor tapi masih menangis. Aku ingin menyakat dia dengan bawak laju sedikit, tapi aku tak sanggup pulak menghadapi sebarang kebarangkalian yang bakal diwujudkan mak. Maka aku bawa sangat perlahan. Bila perlahan, tentulah kena guna lane kiri. Bila guna lane kiri, tentulah kena berkongsi dengan lori. At least most of the time. Ketika lori melintasi kami, aku boleh dengar dengan jelas mak berzikir "Allahuakbar". Sekuat hati. Mujur aku bawak motor, kalau tak, aku sudah ketawa guling-guling atas tanah.

p/s: Selamat Hari Ibu Mak. Especially untuk setiap ketawa yang mak berjaya wujudkan dalam kita menempuhi hidup yang sukar.

2 ulasan:

zhoprenia berkata...

hahahahaha!! serius lawak..=)) ampun makcik ros

lulu berkata...

Biasa la tu..orang tua, aku pun takot nk bawak mak aku naik moto..kereta apatah lagi..hahaa~~