Sabtu, 22 Mei 2010

famili 1Malaysia. Dato' Najib, bagi la kami insentif~~~

semalam, masa menyiang ikan, jiran belakang rumah punya menantu yang balik bercuti bersembang dengan mak. mak pun, lakonkan balik dialog diorang.

"aunty, saya tanya sikit jangan marah tau..."
"xpe, tanya banyak pun xpe...mau tanya apa? "
"itu sorang amoi manyak putih, anak aunty ka?"
"serupa cina itu?"
"ya looo...hehehehe... cina ka?"
"betul la tu... cina sungai bakap...saya angkat tahun 87 pun sudah 5000 wo.."
cina tu terkejut. terus duduk menyangkung depan mak.
"aiya... butut2 cina la? saya sudah tau... mesti cina punya itu amoi. aunty, dia punya amak manyak miskin ka kasi juai sama lu? "
"x tau la... saya tak pernah jumpa dia punya emak. saya dulu duduk klang sana. culai-culai manyak kat sungai bakap, diorang tolong beli kasi saya."
"aunty banyak duit beli anak eh?"
"aiya. apa mau buat. aunty xde anak."
"itu lagi 1, manyak itam serupa india, anak india ka aunty?"
"itu cameron highland mari. kutip teh punya orang"
dia terkejut lagi.
"mahai ka aunty?"
"itu lagi mahai oooo. saya angkat tahun 91, 7000."
"aiyo..aunty butut2 kaya beli anak la."
"kalau tak beli, sekarang mesti lagi miskin."
"hahahaha...aunty manyak pandai lo..."
"saya semua ada 6 anak tau. 2 melayu. 2 cina. 1 india. 1 sikh itu pakai gulung2 atas kepala."
"wa...."

suka betul mak menipu. tapi ada sebab kata mak. arwah ayah hampir bertumbuk dengan sorang cina masa aku kecik dulu bila cina tu tak percaya aku anak mak ngan ayah. siap memperlekehkan diorang lagi. mak ingat, menipu tu mungkin buat semua orang senang hati. walaupun dia bengang gak, lepas mengandungkan aku ngan adik 9 bulan, org x percaya kami anak dia.

p/s: yang sebenarnya, anak mak 4 melayu, 1 cina dan 1 mamak jer. 4 kandung, dan 2 angkat.

1 ulasan:

zhoprenia berkata...

hahahaha... ada gak moral of the story.