Ahad, 4 Januari 2009

Lucky or~~~

Malam semalam selepas habis kelas dengan seorang pensyarah yang di’entry’kan oleh pompuan macho, aku dan pompuan macho telah pergi ke sebuah pasaraya bertema biru merah berdekatan uni. Dengan duit 3 ringgit didalam wallet, aku tidak berniat membeli apa pun sebenarnya.

Mujur sahaja di sana ada ATM berwarna merah. Aku keluarkan duit dan ikut capai bakul. Aku masih tidak berniat membeli apa. Tiba-tiba aku teringat aku ingin makan kek. Jadi aku ingin beli kek.

Pompuan macho beli air mineral dan apa entah. Ok. Sekarang aku ingin beli kek.

Pompuan macho tunjuk minuman kotak favourite aku. Aku excited. Ya. Minuman resepi Jepun itu sangat murah menjelang Raya Cina ini. Aku terus ingin beli. Minuman itu dijual dalam satu karton x 24 kotak. Aku cuba angkat. Berat. Sentap terus nak beli. Pompuan macho cuba angkat dan meyakinkan aku bahawa 250 ml = 250 gram x 24 kotak = 6000 gram = 6 kilogram itu tak berat. Sambil membuat kira-kira keuntungan kasar aku dari membeli minuman itu setiap hari dengan harga RM1.10 sekotak. Aku jadi buta. Gila untung. Aku angkat karton itu. Memang berat siot. Tapi membayangkan aku punya stok minuman itu dibilik, berat karton itu terasa seolah-olah hanya 6 gram.

Kami pergi ke cashier ingin bayar. Ramai orang beratur. Kami ikut beratur.

Sampai giliran aku, lebih tepatnya giliran karton minumanku discan, muka cashier pelik. Dia menonggengkan karton itu kesisi lain. Scan. Tengok skrin. Muka masih pelik. Scan kod bar lagi satu. Tengok skrin. Muka masih pelik. Kini aku pulak yang buat muka pelik. Aku terbayang karton itu ada masalah dan tak boleh dijual. Aku harap tak la. Berat tu. Lagipun aku dah berangan nak minum balik ni.

Selepas beberapa percubaan, dia sebut harga. Jujur, dengan duit RM50 yang baru keluar dari mesin ATM tadi, aku tidak dengar harga barangan aku. Aku main hulur RM50 itu. Dia pulang baki. Aku amik. Pakcik India belakang aku (kalut la pakcik ni) sudah tolak-tolak barang aku. Aku ikut kalut dan ingin terus pergi dari situ.

Pompuan macho g amik beg. Aku tunggu kat motor.

Pompuan macho datang.

“Weh, ko kena seploh ringgit lebih je?”
“doploh la” Jawab aku yakin mencongak
“Seploh.”
“hek~~ doploh la.”
“Check resit tengok…”

Aku godek2 wallet. Amik resit dan TERKEJUT.

“Giler…Seploh jer” Aku nampak nama minuman aku yang berbelas ringgit sudah hilang digit 1 didepan. Kurang RM10 dari harga sepatutnya.

Aku teringat lagu favouriteku - Lucky

Dengan berbekalkan alasan aku tidak menipu dan abang cashier tu pun buat bodoh, kami buat keputusan untuk balik.

Balik bilik, aku belanja pompuan macho dan sleepy roommate minum minuman itu. Kosnya cuma RM0.32 untuk dua kotak.Giler tak?!

Di tahun 2009 dimana krisis ekonomi global sedang terjadi dan 200,000 hingga 400,000 pekerja syarikat seluruh Malaysia bakal diberhentikan, pegawai IT yang key-in harga dalam database pasaraya bertema biru merah mungkin bakal menjadi mangsa bila karton minuman resepi Jepun yang keseratus terjual dan jumlah kerugian mencecah ribuan ringgit.

Aku ingin ingatkan sleepy roommate yang mengkhusus dalam Kejuruteraan Sistem Maklumat (budak database), jangan sleepy masa tengah key-in financial data dalam database ok?

Dan tiba-tiba aku dapat idea untuk develop software apa untuk kelas Software Testing.

Tiada ulasan: