Rabu, 4 Februari 2009

Kilanan bersahaja

Aku dalam kelas web engineering petang semalam. Sangat petang. Lepas waktu pejabat.

Lecturer aku sangat bagus. Aku yakin. Dia bekas pengurus sebuah IT department sebuah company yang kalau aku sebut tentu ramai yang tahu (dirahsiakan). Usianya lingkungan 40-an. Lulusan university di USA. Perempuan.

Aku macam budak lain. Petang-petang ada kelas belajar teori tentu mengantuk. Tapi aku belum pernah tidur lagi.

Dia mengajar itu dan ini, aku buat muka faham je. Kalau dia bertanya jawab ramai-ramai. Angguk, geleng, ketawa, senyum. Layan je dia. Tak perlu la nak tension pun. Memang tak tension pun. American style. Walaupun apa yang diajar tu sekadar difahami sampai level “sampai mana dia dah ajar dan balik perlu revise” kami interactively support dan bagi dual communication gak la.

Dia tengok kami boring,(atau dia sendiri dah boring) dia bagi banyak example so kami boleh faham.

Aku tertarik ngan satu example ni:

Pasal satu kilang latex glove ni. Medical practitioners masa tu demand bnyak glove. Kilang ni kiranya established and expert dalam pembuatan glove la. But entah camne mesin nak wat glove tu lambat sampai so dia tak leh buat glove bntak-bnyak as demand. Then bila mesin sampai, market already saturated ngan glove dari kilang lain.

Lecturer pandang kami macam sorang ibu yang caring. Mesejnya:

When there is an opportunity, just grab it. Don’t be late. Don't let it go. Because once you let it, that opportunity might not come again, or when it come, it is not the time anymore.

Aku terpana. Berapa banyak peluang aku dah buang?

Tiada ulasan: