Selasa, 13 April 2010

Masakan paling sedap adalah masakan mak

Sempena hari jadi mak dua hari lepas. Post ini dedicated untuknya.

10 April. Aku terlupa hari itu besday mak hinggalah nak masuk kerja. Akhirnya aku wish pada dia pulang kerja, dekat nak maghrib. Dia tengah masak. Aku wish, dia terus lepaskan sudip (ok, bukan ala2 drama terkejut ke pe...sikit je). Dia sedikit marah kerana terlupa hari itu hari jadinya. Makanya, dia malas nak masak, nak berehat la kononnya. Bertambah bengang dia bila 3 hari selepas itu, aku kerja malam dan xde masa bawa dia kuar makan. Sebagai ganti, dia sudah request kek oren favouritenya time aku cuti rabu ni. Kena pergi pasar beli oren la gayanya. Takde stock, xde saper suka fresh orange kat rumah.

Malam itu, sikit2 dia bercerita la kisah dia masa kecik2. Aku dah selalu dengar. Jadi aku suh dia citer masa first time dia jumpa ayah. Barulah best. kihkih. Dia pernah cerita pasal ayah abang. Well. Aku nak tau citer dia ngan ayah aku. Aku buat-buat tak excited. Tapi seriously excited.

Abang aku pernah cerita mak aku cantik giler masa janda dulu. Sampai kawan-kawan asrama dia pun suka usha mak kalau mak datang lawat abang. Siap offer nak jadi bapak tiri kowt. Tak tau la kalau dia tipu aku. Dari gambar, memang mak lawa pun. Yang buat aku curious, kenapa ayah? Takde ke lelaki yang lebih cute untuk mak pilih lepas menjanda berbelas tahun. Sampai abang Ari boleh musuhkan mak la pasal dia ingat ayah dia kawin dengan anak dara. Mak citer, masa mula-mula tu, dia tak nak bercakap pun dengan mak. Mak bagitau dia umur mak dah 38 tahun dan dah ada anak baya dia, barulah dia ok. Ok, abang Ari ni seingat aku memang manja terlebih dengan mak. Pasal dia kuat makan. Mak kan masak sedap. Suka buli aku.

Mak citer dia jumpa ayah first time kat hospital. Mak duduk dengan Wak aku yang sulung. Dia meniaga kat kantin. Kantin sekolah STAR kat Klang. Isteri Wak aku sakit kat hospital,mak aku tolong jaga. Ayah aku plak polis kat sana. Kawan dengan Wak aku. Nak jadi cerita, isteri Wak aku, tengah2 sakit tu mintak ayah aku tolong bawa mak aku g makan pasal masa tu semua orang sibuk. Ayah aku jatuh cinta la kowt. Then terus dia hantar wakil dikalangan kenalan-kenalan diorang meminang mak aku kat hospital tu jugak. Mak aku terima. Mungkin sebab fikirkan isteri Wak aku. Betul la. Beberapa hari lepas kahwin, isteri Wak aku meninggal. Then aku tanya, apa beza ayah abang ngan ayah aku. Mak cakap, ayah abang handsome + baik. Ayah aku bijak + baik. Well. Nasib baik.

Then mak terbuka la cerita pasal kisah cinta Wak aku plak. Malas aku nak cakap lebih2, diorang jumpa kat istana. Haaaaa..Haha. Pakcik aku dulu pe'on istana. Kalau sekarang orang panggil despatch kot. Isteri dia plak, tukang masak. Dari bagi-bagi kuah ke rumah sebelah lama-lama...Sekarang aku tau la kenapa mak aku masak sedap. Sebab aku dah lama yakin, bakat mak bukan dari genetik nenek. Nenek mana pandai masak. Seingat aku, tak pernah pon nampak nenek masak kat dapur. Mak berguru dengan bekas tukang masak istana rupanya.

Aku berseloroh kat mak. Kiranya, standard kesedapan makanan kat rumah kami, standard istana la. Haha. Jadi itu mungkin menyejukkan sedikit kegundahan aku yang semakin 'besar' ni. Kiranya, worthy la.

masa kecik, aku yakin setiap anak akan kata masakan mak dia paling sedap. Tapi bila aku besar, aku yakin, aku antara minority yang takkan ubah fikiran sampai bila-bila.

p/s: Makanan paling tak sedap aku pernah makan adalah di restaurant 5 star Hotel di Subang. Kalau bukan hotel, sumpah aku jeluak balik food tu. Migrain selama 5 saat terpaksa menelan sampah demi protokol.

2 ulasan:

Achan Sinclair berkata...

Kisah benar adalah cerita terbaik..

fakhruddin berkata...

wah..ak teringin mkn masakan mak ko la!!!